Naturmedisin,
statsstøtte, og subsidiering av sykdom:
En naturlig
løsning for et sykt helsevesen
Cand.Scient. M.Lande
Aldri har samfunnet brukt
større ressurser på helsevesenet, men folk blir likevel sykere og sykehuskøene øker. Utviklingen er
en nødvending konsekvens av hvordan helsevesenet styres. Operasjoner, medisiner og
behandling subsidieres, dvs. staten premiere indirekte sykdom. Samtidig får
markedskreftene styre legemiddelindustrien og i økende grad også sykehusene. Uten sykdom
får ikke legemiddelindustrien solgt sine medisiner. Og sykehusene får ikke solgt
stykkprisbetalte operasjoner. Foretak som gjør folk kronisk behandlingstrengende blir
lønnsomme. Rimelige og naturlige behandlingsformene som forebygger eller helbreder
utkonkureres. For å unngå kollaps i helsevesenet må statens subsidiering dreies mot
premiering av "friskhet" isteden for sykdom.
Naturlige
behandlingsformer
Naturmedisin og naturlige
behandlingsformer kan ikke patenteres. Dette gjør at de lett utmanøvreres av
legemiddelindustrien. Produsenter av naturmedisin kan ikke finansiere de skyhøye
kostnadene til dokumentasjon av virkningene. Kravene skrus opp slik at kun patenterbare
syntetiske legemidler godkjennes.
Det gis noe støtte til
forskning på naturlige behandlingsformer, og noe utføres av idealister. Medisinske
tidsskrift presenterer mange forskningsresultater som viser at enkle og naturlige
helsetiltak er effektive. Forskningsresultatene får likevel ingen konsekvens for
helsevesenet. Dette skyldes at ingen kan finansiere markedsføringen av funnene. De
drukner i mengden av publisert materiale. Legene kjenner ikke til mulighetene.
I tillegg er det lite
lønnsomt å kurere sykdom. Det økonomisk optimale er å holde pasienter levende, men
kronisk syke slik at de krever kontinuerlig medikamentering. Den omfattende statlige
subsidieringe av slike behandlinger gir muligheter for å kjøpe opp eller diskreditere
konkurrenter som forsøker å kurere sykdommen.
Fritt helsevalg
I dagens helsevesen er det
legene, ikke du som pasient, som bestemmer hvordan en sykdom skal behandles. Om ikke dette
alltid skjer direkte, så er legene i hvert fall en sentral premissgiver for dine
avgjørelser. Rådene går nesten uten unntak i retning av syntetiske legemidler eller
operasjoner.
Det offentlige betaler alt
vesentlig ved slike behandlinger. Behandlingene blir lønnsomme og gir igjen grunnlag for
økt markedsføring overfor legene. Dette overdøver kunnskapen om mer effektive og
rimeligere ikke-patenterbare helsetiltak og naturlige behandlingsformer.
For å komme ut av den onde
sirkelen må pasientene, istedenfor legen, velge behandlingsform. Nødvendig informasjon
om enkle helsetiltak og naturlige behandlingsformer må gjøres tilgjengelig. Dette vil
skje automatiske hvis helsevesenet forandres slik at det blir lønnsomt å gjøre folk
friske.
Subsidiering av
"friskhet"
Hvordan kan helsevesenet
endres til å subsidiere at folk er friske istedenfor behandlingstrengende? Fundamentet i
en slik helsepolitikk må være at behandlere har økonomisk nytte av at pasientene holder
seg friske. Mange praktiske problemer vil oppstå, men hovedprinsippet kan gjennomføres.
Hver enkelt person må fritt
velge en behandler, eller en sammenslutning av behandlere, som ansvarlige for sin helse.
Det må settes opp målbare kriterier for friskhet, f.eks., ingen bruk av reseptbelagte
medisiner, ingen behov for operasjoner, lavt sykefravær fra jobben, intet behov for
hjemmehjelp eller plass på eldreinstitusjon, ingen innleggelse på psykiatriske
institusjoner, egen opplevelse av å være frisk, og lignende. De ansvarlige behandlerene
tildeles statsstøtte så lengde friskhetskriteriene er oppfylt. På sikt vil et mer
sofistikert system med grader av friskhet og grad av bedring for kroniske sykdommer være
nødvendig.
Pasienten betaler noe for hver
konsultasjon, eventuelt et fast periodisk beløp. Dette sikrer at behandlingen er reell og
oppleves som nyttig. Behandlere som er med på ordningen må ikke kunne sile bort syke, og
derved mindre lønnsomme, pasienter som oppsøker dem.
Behandlerene kan være leger,
psykologer, fysioterapeuter, urtemedisinere, akupunktører, homøopater,
kostholdsrådgivere, og andre former for behandlere og rådgivere markedet ønsker.
Pasientene skal kunne velge fritt ut fra behandlingstilbud og oppnådde resultater.
Resultatet hver behandler, eller sammenslutning av behandlere, har oppnådd i forhold til
å oppfylle friskhetskriteriene, må være offentlig tilgjengelig. Det må også framgå
hvilke resultater behandleren har med hver av de vanligste sykdommene.
Et vanskelig forhold med
modellen vil være at syke mennesker kan bli påført store kostnader. På samme måte som
i dag må det være et tak på hva en enkelt person skal betale selv.
Statens kostnader ved
subsidiering av friskhet bør i utgangspunktetet balanseres med reduksjonene i utgifter
til institusjonsplasser, medisiner, tradisjonell behandling, og sykefravær.
Målbare resultater
Naturlige behandlingsformer
kritiseres ofte for ikke å være objektivt målbare. For eksempel er det tilnærmet
umulig å foreta dobble blindtester på kostholdsendringer, mosjon, akupunktur,
soneterapi, psykologisk veiledning, lysbehandling, avslapningsøvelser, massasje, endret
arbeidsstilling, bedret ventilasjon, etc. Kravet om dobble blindtester favoriserer alltid
medisinløsninger.
Ordningen beskrevet over gjør
resultatene av enkle og naturlige behandlings-former målbare mot hverandre og mot
skolemedisin. Behandlernes resultater vil vise hvilke som virker og hvilke som ikke
virker. Og subsidieringen av friskhet vil gjøre at de mest effektive overlever, mens de
mindre effektive behandlingene utkonkureres.
Hjertesykdommer som
eksempel
Det er skapt et feilaktig
bilde av skolemedisinens resultater. Under 20% av skolemedisinens behandlingsformer er
vitenskapelig dokumentert som effektive. Helsetilbudene rundt hjerte- og karsykdommer er
et av mange eksempler på vårt syke helsevesenet.
Legemiddelbransjen forsøker
å definere risikofaktorer som høyt kolesterolnivå eller høy blodtrykk. Dette gjør det
mulig å selge forebyggende medisin til friske mennesker. I tillegg kan det selges et
stort antall kolesteroltester.
Den beste indikatoren på fare
for hjerteinfarkt er ikke blodtrykk eller kolesterol, men en kløft tvers over øreflippen
pga. fettavleiringer. Dette er publisert i medisinske tidsskrift så tidlig som i 1973 og
verifisert i ca. 30 senere undersøkelser. Kløften er lett å observere. Den muliggjør
ikke lønnsomt salg av medisinske tester. Knapt noen leger kjenner derfor til forholdet.
Mange blir lurt av
legemiddelindustriens manipulering med statistikker. Man snakker f.eks. om undersøkelser
som viser at medikamenter gir imponerende 17%, 34% og 44% reduksjon i risikoen for
hjerteinfarkt. At dette betyr hhv. 1.2%, 1.3% og 0.9% mindre sjanse for hjerteinfarkt for
befolkningen totalt blir underslått. Årsaken er at riskreduksjonstallene ikke tar hensyn
til størrelsen på gruppene som undersøkes og at de fleste hjerteinfarkt forekommer i
gruppen uten f.eks. høyt kolesterolnivå.
Og bivirkningene av
kolesterolmedisiner er betydelige og omfatter alvorlige depresjoner, selvmord, for kronisk
tretthet, muskelsykdommer, leverskader, og benmargsskader. Flere undersøkelser viser at
medisinbrukerene har høyest dødsrisiko totalt, til tross for lavere
hjerteinfarkthyppighet.
Bieffektene hører vi lite om.
Unntaket er for acetylsalisylsyre som finnes i vanlig Globoid, Albyl, Aspirin, etc.
Acetylsalisylsyre forebygger hjerteinfarkt. Det er billig, finnes naturlig i planter, og
kan ikke patenteres. Fordi acetylsalisylsyre truer fortjenesten til kolesterolmedisinene,
markedsføres bieffektene med mulige mageproblemer så grundig at folk skremmes bort.
Det er også vist at en
forkjølelseslignende bakterie er en sentral faktor ved hjerteinfarkt. Denne kan effektivt
behandles med en type antibiotika. Forskning har bl.a. blitt avblåst fordi resultatene
var så oppsiktsvekkende gode at det var uetisk ikke også å gi behandlingen til
kontrollgruppa. Antibiotika er billig, og behandlingen truer salget av kolesterolmedisiner
o.l. Legemiddelbransjens mottrekk er å kreve mer forskning. Mersalg av billig antibiotika
kan ikke finansiere denne forskningen, og muligheten til enkelt å fjerne vår viktigste
dødsårsak vil forsvinne i intet. Selv ikke etter et hjerteinfarkt blir du som pasient
informert og gitt muligheten til å velge antibiotikabehandling for å unngå et nytt
infarkt. Paradoksalt nok selges gjerne denne type antibiotika mot kviser.
Det er overveiende sannsynlig
at naturmedisinsk behandling og veiledning om ikke-patenterbare tiltak er bedre enn
legemidler til å bekjempe hjerteinfarkt. En lang rekke billige og ufarlige tiltak er
dokumentert mer effektive en kolesterolmedisiner o.l. Kun rådgivning om tiltak som å
bruke kløften over øreflippen som indikator for nytten av kost- og livsstilsendringer
kan hjelpe mange.
De fleste hjerteoperasjoner er
muligens unødvendige. Operasjoner er lønnsomt for sykehus, leverandører av medisinsk
utstyr, og legemiddelselgerne. Det er langt mindre penger å tjene på alternativ
behandling med EDTA. EDTA er et ikke lenger patenterbart middel som injiseres i blodet og
tar med seg avleiringer i åreveggene og tungmetaller ved utskillelsen. Metoden kan trolig
gjøre mange operasjoner unødvendige, men nevnes ikke som alternativ for pasientene slik
at de kan velge.
Ved akutt hjerteinfarkt kan
også nytten av legemidler og høyteknologisk medisinsk utstyr trekkes i tvil. Etter et
hjerteinfarkt blir enkelte liggende uten mulighet for transport til sykehus eller
legehjelp. Flere undersøkelser viser at denne gruppen har samme overlevelsessjanser som
de som umiddelbart fraktes i ambulanse til nærmeste sykehus for full medisinsk
oppfølging.
Start et
prøveprosjekt
Helsevesenet gir full fart med
markedskreftene, men i fullstendig feil retning. Subsidieringen av sykdom er i ferd med å
gjøre størstedelen av befolkningen behandlingstrengende. Start et prøveprosjekt med
fritt helsevalg, tilbud om naturlige behandlingsformer, og statlig subsidiering av helse
istedenfor sykdom. Det finnes både behandlere og pasienter som ønsker å prøve en slik
ordning.
Svært mange ønsker å prøve
naturlige behandlingsformer som alternativ til skolemedisin, spesielt ved kroniske
lidelser. Mye usikkerhet knytter seg til valg av behandling og de forskjellige
behandlernes seriøsitet. Med en helsemodell som skissert, vil publikum kunne vurdere
resultatene av både skolemedisinske og naturlige behandlingstilbud i forhold til sine
helseproblemer.
Modellen vil trolig gi
vesentlig bedret folkehelse, og f.eks. fjerne helsekøene. Det blir mulig å utnytte det
beste fra naturmedisin, enkle behandlingsformer, og forebyggende helsetiltak. Og ikke
minst, legeindustriens enorme ressurser vil måtte dreies mot å gjøre folk friske.